Історія із звільненням голови КС Олександра Тупицького є надто показовою для характеристики нинішнього політичного режиму, який я визначаю, як “охлократія від невігласів».
Отож, все по порядку.
Президент ухвалює рішення відсторонити Олександра Тупицького від посади судді КС на два місяці з посилання на статтю 154 КПК. Зрозуміло, що вищезгадане рішення не відповідає Конституції та Закону «Про Конституційний суд України» – і за духом, і за буквою.
От, якби Зеленський відсторонив на два місяці, на час розслідування, Єрмака чи Татарова як працівників консультативно-дорадчої, тобто патронатної служби Президента – це було і законно і правильно.
Натомість, заява правового департаменту секретаріату КСУ із власною версією тлумачення Конституції, Законів і Указу Президенту – це як заява ЖЕКу про відмову виконувати Закони України і рішення міськради на території їхнього мікрорайону.
Нагадаю, що у відповідності із статтею 32 Закону «Про Конституційний суд України» секретаріат це типова патронажна служба, яка забезпечує поточну діяльність КСУ та діє у відповідності із Положенням, яке затверджується КСУ. Пікантності «публічної крутизни» секретаріату надає той факт, що очолює його такий собі Віктор Безчастних, який майже 17 років очолював Донецький юридичний інститут МВС України і готував «патріотичні і професійні» кадри міліції, які себе відповідно проявили під час окупації Донбасу. Якщо додати до цього знамениту й сумновідому суддівську діяльність на Донеччині голови КСУ Тупицького, призначеного у 2013 році Януковичем, то виглядає, що у 2021 році в Україні досі діє «Донецький Конституційний суд»!
Як правильно і конституційно діяти за такої ситуації?
1. Невідкладно сформувати повноцінний склад КСУ: ще 2 вакантні посади суддів за квотою Президента і 1 – за квотою з‘їзду суддів;
2. Провести неупереджене і публічне розслідування можливих корупційних дій Голови КСУ Тупицького та інших суддів КС;
3. Внести зміну до Закону «Про Конституційний суд України» про збільшення із більше як половини, тобто 10 суддів до 2/3, тобто 12 суддів, для ухвалення рішень щодо відповідності Законів України Конституції України.
4. Внести зміни до статті 149-1 Конституції України щодо розширення переліку підстав щодо звільнення з посади судді КСУ (після змін до Конституції від 02.06. 2016 року, які підтримали фракції Порошенка, Яценюка, Тимошенко та Опозиційного блоку…, реальні можливості дочасного звільнення судді КС – це смерть, набрання законної сили обвинувального вироку щодо вчинення злочину та відповідно за рішенням щонайменше двох третин від конституційного складу КСУ).
Отож, як вчить класика конституційного права:
не знаєш як діяти – дій у відповідності із законами та Конституцією доки вони не змінені!