Сьогодні, з нагоди Дня Конституції України, владці різного штибу будуть вітати народ зі святом і переконувати, що зранку до ночі читають, виконують та шанують наш рідний Основний Закон України.

Я ж принагідно хочу привернути Вашу увагу до деяких найважливіших проблем ТРИВАЛОГО і ЦИНІЧНОГО нехтування владою КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ.

  1. КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ.

Конституційний Суд України є органом конституційної юрисдикції, який забезпечує верховенство Конституції, вирішує питанння про відповідність Конституції законів тощо

З 15 травня 2022 року ДОСІ не обрано Голову Конституційного суду України та відсутні 5 із 18 суддів цього найважливішого інституту конституційної юрисдикції (3 від ВР та 2 від зʼїзду суддів).

  1. ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ.

Відновлення ПАРЛАМЕНТСЬКО-ПРЕЗИДЕНТСЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ від 22 лютого 2014 року ДОСІ не знайшло правового узаконення механізму створення, діяльності та відповідальності головних інститутів такої форми державного правління – ПАРЛАМЕНТСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ та відповідно ПАРЛАМЕНТСЬКОЇ ОПОЗИЦІЇ.

  1. КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ.

З моменту обрання Премʼєр-Міністра України Дениса Шмигаля та його уряду, тобто з 4 березня 2020 року, Верховної Радою ДОСІ не схвалено Програму діяльності цього Уряду.

  1. ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ.

В період президенства Петра Порошенка, а особливо за каденції Володимира Зеленського, стало нормою НЕХТУВАННЯ вимогою статті 94 Конституції України про 15-денний термін для підписання або ветування законів, ухвалених ВР та направлених на підпис Президенту.

Для прикладу, Закон про обмеження ввезення видавничої продукції з Росії та Білорусі під тиском громадськості був підписаний через ОДИН РІК і ДВА ДНІ з моменту офіційного направлення ВР. Закон про зміни у регулюванні містобудівної діяльності направлено на підпис Президенту 19 грудня 2022 року і ДОСІ не підписано або ветовано…

  1. МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ.

З часу ухвалення нового Закону про Всукраїнський референдум від 6 листопада 2012 року (в період діяльності президента Віктора Януковича) було вилучено правовий механізм проведення місцевих референдумів в Україні. ДОСІ можливість проведення місцевого референдуму не узаконено.

Нагадаю також, що розрекламована реформа децентралізації загалом була проведена без внесення відповідних змін до Розділу XI Конституції України «Місцеве самоврядування».

  1. РЕВІЗІЯ світоглядних норм КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ.

Ще однією конституційною загрозою є спроби шляхом внесення змін до Законів нівелювати або фактично ліквідувати приписи Основного Закону. Так останнім часто було внесено кілька закопроектів, в тому числі президентський, щодо узаконення множинного (подвійного) громадянства в Україні, що прямо суперечить вимогам статті 4 Конституції України про єдине громадянство. Щоб унеможливити порушення Конституції 99 депутатів підготували подання до Конституційного суду України, справу щодо якого вже розпочато. На жаль, це не перша спроба тихого і незаконного переписування Основного Закону країни.

Я вже не згадую ганебних змін Конституції від 2 червня 2016 року, які всупереч принципам СОЦІАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ, закріплених у статті 1 Конституції та розтлумачених у низці інших статтей, про ОСОБЛИВі зарплати та пенсії суддям України.

  1. ВІДМОВА від ВИБОРЧИХ ОБІЦЯНОК щодо КОНСТИТУЦІЙНИХ ЗМІН.

Після голосування у першому читанні влада забула про свої законопроекти щодо скорочення складу Верховної Ради до 300 депутатів та ліквідації адвокатської монополії.

ВИСНОВОК.

Звісно я свідомий того, що з моменту введення воєнного стану зміни до Конституції неможливі. Проте у попередньої влади та у влади нинішньої було чимало часу, щоб виконати свої конституційні обіцянки.

Проте найголовніше інше:

нині вкрай важливо ЗАБЕЗПЕЧИТИ ухвалення КОНСТИТУЦІЙНИХ ЗАКОНІВ і такій діяльності наявність воєнного стану не заважає та найважливіше – неухильно ДОТРИМУВАТИСЯ норм діючої КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ.

ЗІ СВЯТОМ ВАС, але без пафосу і лицемірства!

Блог Миколи Томенка