З 19 червня 2017 року розпочалися ремонтні роботи єдиного мосту через Дніпро, який з’єднує лівий і правий берег річки на цій ділянці Кременчуцького водосховища. Загальна довжина мосту і дамби сягає 13,5 км. Таким чином, мешканці обласного центру – міста Черкас, виявилися заручниками ініціаторів ремонту – Служби автомобільних доріг у Черкаській області та безпосередньо підрядної організації, яка має здійснювати ремонт.
За повідомленням Черкаської ОДА від 14.06.2017 року, ремонт планувалось здійснити приблизно за 4 місяці. Також у повідомленні ОДА було опубліковано графік проїзду транспорту мостом на час проведення ремонтних робіт.
Ремонт мосту дійсно є нагальною проблемою вже не перший рік, оскільки його стан є аварійним, але і обмеження проїзду мостом також спричиняє безліч проблем мешканцям Черкас та області, оскільки альтернативний шлях є довшим майже на 100 км.
З початком ремонту всі, хто вимушений був перетинати Дніпро через міст, що ремонтується, зіткнулись з тим, що для того, щоб його перетнути у визначений час, потрібно простояти в заторах від півтори до трьох годин.
Також, з початком ремонту стало зрозуміло, що в обіцяні 4 місяці ремонт навряд чи закінчиться та розпочалось активне громадське обговорення причин затримки ремонтних робіт. Очільник Черкаської ОДА навіть провів виїзну нараду 10 червня 2017 року, на якій пообіцяв пришвидшити темпи ремонтних робіт та збільшити кількість бригад ремонтників.
Згідно повідомленням Служби автомобільних доріг у Черкаській області від 11.07.2017, «Головний інженер ТОВ «Шляхове будівництво «АЛЬТКОМ» (організація, яка здійснює ремонтні роботи – ред.) Іван Якімович, розповів, що наразі існує невелике відставання від плану робіт, але вже цього тижня підприємство надолужуватиме згаяний час… Головний інженер ТОВ «АЛЬТКОМ» Якімович, сподівається, що всі роботи вдасться завершити вчасно, як це передбачено проектно-кошторисною документацією. За його словами, об’єктивною причиною затримки робіт стали питання з організації робіт на мосту та допуску фахівців та техніки на цей стратегічний об’єкт, а також переміщення техніки з Києва до Черкас».
Пройшло вже більше тижня, але жодних зрушень та пришвидшень з ремонту мосту так об’єктивно побачити і не вдалося. Тим більше, черкаські журналісти поширили інформацію про те, що працівників ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ» на мосту працює не більше 8, а також стосовно вказаного підприємства порушено справу про банкрутство.
Щоб з’ясувати деталі ремонту Черкаського мосту, довелось провести більш детальне дослідження обставин його проведення та фігурантів, які в цьому задіяні, що призвело до неочікуваних, але цілком передбачуваних у наших реаліях, результатів.
Отже, згідно інформації сайту prozorro.gov.ua, замовником робіт, які називаються «Поточний середній ремонт мосту через р.Дніпро на км 23+068 автомобільної дороги Н-16 Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань, Черкаська область», є Служба автомобільних доріг у Черкаській області (код ЄДРПОУ 05422303, 18006, Україна, Черкаська область обл., Черкаси, бульвар Шевченка, 389) – державна організація, яка підпорядковується та засновником якої є Державне агентство автомобільних доріг України (код ЄДРПОУ 37641918 03150, м. Київ, Голосіївський район, вул. Фізкультури, будинок 9).
Відкриті торги відбулися 23 травня 2017 року, за результатами яких переможцем було визнано ТОВ «Шляхове будівництво «АЛЬТКОМ» із пропозицією 121 229 268,21 грн.
При цьому на проведення відкритих торгів подавали свої пропозиції 5 компаній, 3 із яких не були допущені до участі в торгах.
Черкаське підприємство ТОВ «Главшляхбуд» (код ЄДРПОУ 39699671, м. Черкаси) відповідно до протоколу тендерного комітету від 17.05.2017 (за 5 днів до проведення торгів) було не допущено до тендеру у зв’язку із відсутністю в тендерній документації банківської гарантії.
ТОВ «ШРБУ-48» (код ЄДРПОУ 39835082, м. Умань) тим же протоколом зняли з тендеру, оскільки тендерна пропозиція підприємства «не відповідає кваліфікаційному критерію «наявність обладнання та матеріально-технічної бази».
З тих же підстав не допустили і ще одне черкаське підприємство ТОВ «Автомагістраль-Центр» (код ЄДРПОУ 01547309, м. Черкаси).
Переможцем тендеру, як вказувалось вище, було визнано ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ» (код ЄДРПОУ 32794511), місцем реєстрації якого є м. Маріуполь. Інший учасник, що був допущений до торгів – ТОВ «Трансстроймеханізація» (код ЄДРПОУ 32856076) зареєстрований у м. Києві.
Тобто, за дивним збігом обставин із 5 компаній, що були готові виконати ремонтні роботи, саме три місцеві підприємства не були допущені до участі у торгах.
ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ» є підприємством, засновниками якого є нідерландська компанія АЛЬТКОМ Б.В. (м. Амстердам) та Фінансово-промислова група «АЛЬТКОМ», що зареєстрована в м. Донецьк.
Кінцевими бенефіціарними власниками компанії є ALTCOM GLOBAL N.V.та мешканець м. Донецьк Тісленко О.В.
ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ» пов’язують із колишнім віце-прем’єр міністром по питанням ЄВРО-2012 Борисом Колесниковим, оскільки саме після його призначення підприємства групи АЛЬТКОМ почали активно вигравати державні тендери.
Після 2014 року підприємства цієї групи також приймають участь у тендерах та виграють їх. Так, компанія Альтком у 2015 році виграла тендер на більш ніж 22 млн. євро на проведення ремонту частини дороги «Київ-Одеса». В 2016 році ТОВ «ШБ АЛЬТКОМ» виграло тендер на ремонт автомобільних доріг на Чернігівщині на загальну суму 105,87 млн. грн. Тільки з однією Службою автомобільних доріг Полтавської області підприємствами Альткома отримано контракти на 1,2 млрд. грн.
Інша справа, якби вказане підприємство здійснювало взяті на себе зобов’язання у відповідності до умов тендеру. Але у випадку із ремонтом Черкаського мосту події, схоже, розгортаються за непривабливим для залежних від цього мешканців області сценарієм.
Так, за «Графіком надання послуг на поточний середній ремонт мосту через р. Дніпро на км. 23+068 автомобільної дороги Н-16 Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань», який затверджений ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ» і Службою автомобільних доріг у Черкаській області та погоджений з Черкаською обласною державною адміністрацією, ремонтні роботи планується закінчити до грудня 2017 року.
Однак, вже 14.07.2017 між ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ» і Службою автомобільних доріг у Черкаській області укладається додаткова угода №1, відповідно до якої строк дії договору продовжується до 01.07.2018 року!
Крім іншого, до договору були внесені зміни, які не відображені на сайті prozorro, а саме: було змінено п. 3.1. договору, де вказувалась ціна договору. Відповідно до Додаткової угоди, відтепер частину коштів, які мають бути сплачені за Договором, перекладено на обласний бюджет (9,8 млн грн у 2017 та 13,7 млн грн у 2018 році).
Тобто, виходить, що обіцяні 3-4 місяці ремонту можуть перетворитись на повноцінні дванадцять. Крім того, частину оплати було перекладено на місцевий – обласний бюджет.
У світлі того, що 22.06.2017 року Господарським судом Донецької області було прийнято до провадження справу № 905/1359/17 про банкрутство ТО «ШБ АЛЬТКОМ» (розгляд справи перенесено на 20.07.2017), перспективи закінчення будівництва не те що своєчасно, а взагалі, стають примарними.
За даними, що можна віднайти у відкритих джерелах, борг Альткома перед Райффазен банк «Аваль» (ініціатором справи про банкрутство) становить 300 млн. грн. Винен Альтком також і ПУМБ – 17,4 млн. грн. Серед кредиторів Альткома також і Промінвестбанк, останньому Альтком зобов’язаний виплатити 466,4 млн. грн. за 4 роки. Загальний об’єм судових вимог Промінвестбанку до структур, пов’язаних з Альткомом, перевищує 10 млрд. грн.
Як вказує сайт http://ura-inform.com/, дивним є також те, що Укравтодор, визначаючи переможця тендерів, не враховує той факт, що більш ніж 80% матеріально-технічної бази ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ», а це в основному будівельна техніка, перебуває під обмеженнями Державної виконавчої служби. З січня по червень 2017 року проведено більш ніж 400 судових засідань у справах проти ТОВ «ШБ «АЛЬТКОМ», за результатами яких компанію зобов’язано повернути техніку, кошти, сплатити податкові та кредиторські зобов’язання.
Це підтверджується, до речі, даними Єдиного державного реєстру судових рішень, — лише пошук за контекстом «ТОВ ШБ АЛЬТКОМ» видає 266 процесуальних документів.
Отже, завдяки проведеному Службою автомобільних доріг у Черкаській області тендеру, переможцем якого визнано компанію, фінансовий та матеріально-технічний стан якої переживають не кращі часи, фактично було взято в блокаду цілий обласний центр та прилеглі території. При цьому запевнення як самої компанії, так і обласної влади та замовника – САД у Черкаській області щодо своєчасного проведення робіт викликають цілком обґрунтовані сумніви, адже мешканці області, що вимушені користуватись мостом, пересвідчуються абсолютно в іншому на власні очі.
САД у Черкаській області, від якого залежить вирішення проблеми з ремонтом Черкаського мосту, підпорядковується Державному агентству автомобільних доріг України («Укравтодор»), яке, в свою чергу, згідно з Положенням про Державне агентство автомобільних доріг України, підпорядковане Кабінету міністрів України та Міністру інфраструктури України.
Тож Громадських рух Миколи Томенка «Рідна країна» не залишається осторонь проблеми, що виникла, і вже готує відповідні звернення до центральних органів влади щодо її вирішення. Однак мешканцям Черкащини теж не потрібно бути інертними, варто звертатись до відповідних інстанцій та спонукати владу на дії, які вона і без звернень повинна виконувати належним чином.
Віктор Марусиченко, юрист Громадського руху «Рідна країна»