Коли соціальний ліфт популізму привів до влади ЗЕ-команду, її ідеолог, нині вже академік Стефанчук, шокував наукову громадськість заявою про 465 змін до Конституції! Знавці конституційного права намагалися збагнути геніальний задум нових владців, але так і не зрозуміли – чому саме 465 змін?

Нагадаю, що наш Основний Закон формально складається із 161 статті, а фактично з 166.

(3 статті вилучено -121, 122, 123;

8 статей додано – 129-1, 130-1, 131-1, 131-2, 148-1, 149-1, 151-1, 151-2).

З часом конституціоналісти від «Слуги народу» підготували лише кілька змін до Конституції, а остаточно ухвалили лише ОДНУ. Ну і, слава Богу!

Але вже в 2021 році, секретар РНБОУ Данілов почав пропагувати так звану «ЖОРСТКУ президентську республіку», бо «сьогодні всі країни фактично створюють особистості»?! Що таке «жорстка президентська республіка» наука не знає, але таку риторику ми вже чули в часи коли президентами були Кучма і Янукович.

Згодом, ця ідея призабулася, бо почалися нові піар-проекти від «ОСОБИСТОСТЕЙ»:

«велике будівництво», «мільярд дерев», «100 стадіонів, 10 тисяч спортмайданчиків і 100 дитсадків – за 1 рік» тощо…

І от «не було і знову»:

колишній очільник партії «Слуга народу» Корнієнко почав «тестувати перехід до президентської держави»! Після нищівної критики від експертів, він дещо змінив свою позицію в соціальних мережах:

«… я не казав про просто ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ СТРІЙ, а казав про посилення президента у парламентсько-президентській (президентсько-парламентській) республіці…»

Обʼєктивно й Корнієнко збагатив науку конституційного права, бо до нього всі були певні, що є «конституційний лад», «державний устрій», «президентська форма державного правління»… а от «президентський СТРІЙ» – це реально новий термін в правничій лексиці. Дякуємо! Дуже дякуємо!!

Щодо ідеї запитати в народу на референдумі про президентську республіку, а потім вже змінювати Конституцію, то просто нагадаю, що Закон «Про всеукраїнський референдум» забороняє проведення будь-яких референдумів під час воєнного стану. Ну і зрозуміло, що внесення змін до Основного Закону теж справа мирного часу.

Тепер кілька слів про форму державного правління в нашій Конституції. Для багатьох владців можливо буде дивним, але в Основному законі відсутня стаття із визначенням «парламентсько-президентська республіка». В 5 статті Конституції проголошено, що «Україна є республікою», а зміст «парламентсько-президентської республіки» випливає із повноважень Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів у відповідних розділах IV, V та VI. Тобто, коли йдеться про узаконення «президентської республіки», то необхідно готувати НОВУ РЕДАКЦІЮ Конституції та повністю переписувати 3 розділи і частково, щонаймеше, ще 3.

Отож, мої пропозиції в підсумку:

– НЕ ЧІПАЙТЕ КОНСТИТУЦІЮ, а хоча б спробуйте її ДОТРИМУВАТИСЯ;

– почніть із узаконення діяльності «парламентської більшості» та «парламентської опозиції» шляхом внесення відповідної Глави до Регламенту;

– ухваліть Закон «Про консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби при Президентові», бо діяльність Єрмака та його офісу досі «поза Законом»;

– покажіть приклад місцевій владі, яку Ви критикуєте за НЕ ВОЄННЕ витрачання бюджетних коштів та скоротіть видатки на своє утримання із 3 МІЛЬЯРДІВ 108 мільйонів на 2024 рік, хоча б на МІЛЬЯРД;

– зупиніть бюджетне фінансування партій під час воєнного стану та відмовтесь від чергових 840 МІЛЬЙОНІВ в бюджеті-2024 на партійно-політичний піар за гроші громадян…

Одним словом, виконуйте складену Вами перед Верховною Радою присягу:

«…Присягаю додержуватися Конституції України та законів України, виконувати свої обовʼязки в інтересах УСІХ співвітчизників» (а не лише своєї партії і президента).

Блог Миколи Томенка