Пожвавлення торгів навколо крісла омбудсмена не передбачає жодних особливих змін: мабуть, як і раніше, новообраний Уповноважений налаштує локатори на сигнали можновладців. А шкода. Адже на цьому посту можна зробити чимало добрих і корисних справ
Як все розпочиналося
А розпочиналося все без малого двадцять років тому. У грудні 1997 року Верховна Рада ухвалила закон про Уповноваженого з прав людини – закон був слабкий і нечітко виписаний (він, зокрема, надавав омбудсмену досить широкі повноваження, але зовсім не регламентував відповідальність за ігнорування цих повноважень з боку чиновників). Я, будучи одним з депутатів, які голосували за цей закон, розумів його недоліки, одного голосу для конструктивних правок Раді тоді не вистачило. А незабаром після цього першим Уповноваженим парламентарі обрали Ніну Карпачову.
Дивіденди Карпачова напрацьовувала на ділі “Україна без Кучми”, на поїздках по тюрмах, на епізоді, пов’язаному з Настею Овчар – маленькою хороброю дівчинкою, яка 15 березня 2005 року винесла з вогню 2-річну сестру. А потім, раптово обнуливши всі досягнення, Карпачова пішла в депутати. За списками Партії регіонів вона потрапила до парламенту під другим номером – було це в 2006-му. Обов’язки ж Уповноваженого з прав людини їй довелося з себе скласти.
Втім, вже наступного року Карпачова передумала: у лютому 2007-го, ще до того як Віктор Ющенко оголосив дострокові парламентські вибори, вона відмовилася від мандата і повернулася до правозахисту. Але її реноме було істотно підмочене цим короткостроковим відступництвом, і про Карпачову стали забувати. Забували аж до 2011 року, поки Ніна Іванівна не взялася опікуватися заарештовану Юлію Тимошенко і разом з нею стала потрапляти в новинні стрічки.
Середа провладних (на той момент) фракцій сплеск активності навколо Тимошенко пояснювали образою за те, що ПР не підтримала її балотування на четверту каденцію. Чи було з боку Карпачової це своєрідною помстою або просто бажанням заслужити місце у виборчому списку БЮТ – залишилося нез’ясованим.
Останні новини щодо першого українського омбудсмена датовані літом 2016 року. Російське видання kerch.com.ru стало свідком виступу Карпачової в анексованому Криму. Виступ було присвячено, зокрема, будівництву керченського мосту – Карпачова висловила впевненість, що цей проект окупаційної влади буде успішно реалізований. Що ж, саме так минає мирська слава – від багатообіцяючого колись проекту під назвою “Ніна Карпачова” залишився тільки спогад, та й то не найкращий.
І як тривало…
Другим українським омбудсменом стала Валерія Лутковська. Вона була обрана парламентом навесні 2012 року, отримавши свою посаду за повної підтримки попередньої влади. У день призначення Лутковської Партія регіонів стягнула в Раду майже всі свої резерви. Дивно, але проголосувати за майбутнього головного захисника з прав людини прийшов навіть один з рідкісних гостей парламенту – нардеп Юрій Іванющенко.
Вступаючи в посаду, Лутковська обіцяла бути нейтральною фігурою, рівновіддаленою від будь-яких сфер впливу. І слово своє вона “дотримала”. Під час гарячих подій Євромайдану-2013, під час кривавих розправ над Небесною сотнею голос Уповноваженого з прав людини лунав досить невиразно.
20 лютого 2014 року Валерія Лутковська заявила, що “особисто здійснила моніторинг київських лікарень, і вони переповнені. Там перебувають десятки людей з вогнепальними пораненнями. Фактично на вулицях української столиці відбуваються військові дії”. У зв’язку з цим омбудсмен “закликала сторони конфлікту негайно припинити кровопролиття на вулицях Києва та міст України для збереження людського життя”. При цьому вона не уточнила, що за “конфлікт” має місце в державі та чиї дії призвели до його ескалації.
Втім, під час Майдану в Лутковської були і добрі справи. Як і після Майдану. До останнього часу вона особисто витягувала людей з полону, допомагала вимушеним переселенцям. До числа заслуг можна віднести і те, що дитячі будинки ОРДЛО не потрапили в Росію. І все ж це не анулює байдужість Лутковської, проявлену, наприклад, до “диктаторських законів” 16 січня 2014 року. Тоді з її вуст так і не пролунала правова оцінка ситуації, яку вона повинна була б прокоментувати.
Подібну традицію добре б зламати. Але біда в тому, що парламент і вхідні в нього політичні сили заздалегідь складають прейскурант своїх послуг, оплачувати які доводиться кожному, хто отримує призначення в стінах Верховної Ради. Пожвавлення торгів навколо крісла омбудсмена не передбачає жодних особливих змін: мабуть, як і раніше, новообраний Уповноважений налаштує локатори на сигнали можновладців. А шкода. Адже на цьому посту можна зробити чимало добрих і корисних справ.