Після оголошення результатів І туру виборів Президента України в засобах масової інформації почала ширитися думка про можливість проведення дострокових виборів до Верховної Ради України. То ж чи можливий такий розвиток подій із точки зору законодавства?
Можливість дострокового припинення повноважень Верховної Ради передбачена статтею 90 Конституції України. Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо:
- протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України не сформовано коаліцію депутатських фракцій;
- протягом шістдесяти днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України;
- протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.
Але вказана норма містить одне застереження, відповідно до якого повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні шість місяців строку повноважень Верховної Ради України або Президента України.
Саме вказана норма викликає запитання щодо реальності оголошення дострокових виборів до Парламенту новообраним Президентом. Оскільки позачергові вибори нинішнього складу Верховної Ради були проведені 26 жовтня 2014 року, тому здавалося б шестимісячний строк, передбачений статтею 90 Конституції України, мав би настати 26 квітня 2019 року.
Але тут слід врахуввати наступне. Проведення виборів до Парламенту та набуття повноважень Верховною Радою не є тотожними поняттями а тому повноваження Парламентом набуваються не безпосередньо у день виборів.
Конституційний Суд України у своєму рішенні №17-рп/2002 поєднує набуття повноважень Верховної Ради безпосередньо з набуттям повноважень депутатами Верховної Ради. Як вказує Конституційний суд, “особливий зв’язок також існує між повноваженнями окремого народного депутата України і компетенцією Верховної Ради України в цілому. Наявність уповноваженого парламенту залежить від виконання певних вимог, адресованих народним депутатам України, від наявності у них повноважень. Стаття 79 Конституції України містить вимогу складення народними депутатами України присяги та застереження щодо втрати мандата в разі відмови скласти присягу. Водночас встановлено, що повноваження народних депутатів України починаються з моменту складення присяги. Отже, реалізація повноважень Верховної Ради України уможливлена наявністю повноважень народних депутатів України”.
Депутати нинішнього складу Верховної Ради набули повновжень (склали присягу) 27 листопада 2014 року. Згідно до тієї ж статті 90 Конституції України повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання.
Таким чином, помилковим є твердженя, що неможливо призначити дострокові вибори до Верховної Ради України після 26 квітня 2019 року, фактично оголосити про дострокове припинення повноважень Парламенту новообраний Президент може включно до 27 травня 2019 року.
Згідно до частини 16 статті 85 Закону України “Про вибори Президента України” Центральна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки повторного голосування в межах відповідних територіальних виборчих округів не пізніш як на десятий день з дня повторного голосування (тобто максимально до 1 травня 2019 року включно) встановлює та оголошує результати повторного голосування з виборів Президента України, про що складає протокол.
Відповідно до статті 104 Конституції України та статті 87 Закону України “Про вибори Президента України” новообраний Президент України вступає на пост не пізніше ніж через тридцять днів після офіційного оголошення результатів виборів, з моменту складення присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради України.
Таким чином, сценарій щодо дострокового припинення повноважень Верховної Ради VIIІ скликання новообраним Президентом є цілком реальним.
Окремо також слід наголосити на тому, що формально у новообраного Президента будуть підстави для дострокового припинення повноважень Парламенту.
Команда Громадського руху «Рідна країна» ще в 2017 році звернулась до суду з позовом до Верховної Ради щодо надання інформації стосовно поіменного складу парламентської коаліції. Суд прийняв проміжне рішення витребувати у спікера Парламенту Парубія списки членів коаліції, але він їх так і не надав.
На даний час Окружним адміністративним судом знову слухається адмінстративна справа, в якій суд ухвалив витребувати у Верховної Ради України, Апарату Верховної Ради України, коаліції депутатських фракцій у парламенті відомості, станом на 28 лютого 2019 року, із зазначенням прізвищ, імен, по батькові народних депутатів, що входять до складу коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, яка діє на підставі угоди про коаліцію депутатських фракцій “Європейська Україна” від 27 листопада 2014 року.
Отже, якщо зазначена інформація не буде надана, а є всі підстави в цьому не сумніватись, це фактично вкотре підтвердить те, що коаліція парламентських фракцій у Верховній Раді вже тривалий час відсутня, що, як зазначалось вище, є достатньою підставою для дострокового припинення повноважень Парламенту.
Віктор Марусиченко, юрист
Громадський рух “Рідна країна”