Тут журналісти звернулися до мене, як ініціатора та співавтора Закону про МОРАТОРІЙ на вивезення лісу-кругляку, з проханням прояснити ситуацію з виконанням та терміном дії цього рішення після 1 листопада 2025 року.
Спочатку нагадаю історію ухвалення цього Закону.
2014 рік – нами зареєстровано проект Закону про мораторій на вивезення необробленого лісу (лісу-кругляку)
9 квітня 2015 року – Верховна Рада України ухвалила цей Закон.
8 липня 2015 року – Закон підписано Президентом лише після мого судового позову до Вищого адміністративного суду з вимогою підписати та оприлюднити цей Закон в передбачені Конституцією терміни.
1 січня 2017 року – всі приписи Закону, зокрема 10-річний термін мораторію на вивезення сосни, набули чинності.
2018 рік – запроваджено кримінальну відповідальність за контрабанду лісу та заборону на експорт паливної деревини (дров).
12 грудня 2020 року – Арбітражний суд у спорі України та ЄС визнав право нашої країни обмежувати експорт лісу за певних обставин, зокрема з огляду на небезпеку погіршення екологічної ситуації.
Попри це українські та міжнародні лобісти та загалом “лісова мафія” всіляко боролися за відміну нашого мораторію. Це прагнули зробити посадовці практично всіх урядів, а особливо уряд Яценюка.
На сьогодні правова ситуація виглядає так.
1 листопада 2025 року сплив термін 10-річного мораторію на експорт лісу-кругляка дуба, бука, ясеня та інших твердолистяних порід.
Оскільки Верховна Рада не ухвалила жодного рішення щодо продовження мораторію, то з метою недопущення колапсу в лісовій галузі Уряд запровадив нульову квоту на експорт лісу кругляку і дров до кінця 2025 року.
Це означає, що оптимальним і правильним рішенням ВРУ ще в 2025 році буде продовження мораторію шляхом внесення змін до Закону. Зауважу, що крім нульової квоти на експорт лісу кругляку важливою є і заборона вивезення так званих дров як традиційної лазівки для “лісової мафії”.
Для захисників економік сусідніх з України держав наводжу таблицю впливу мораторію на сплату податків. Як бачимо, наше рішення 2015 року забезпечило КРАТНЕ зростання податкових надходжень від національних деревообробних підприємств. Окрім того, нагадаю, що повна заборона або суттєве обмеження експорту лісу-кругляка діє в 35 країнах світу, зокрема в Канаді – з 1906 року, а в США – з 1926 року.
Отож, якщо ми прагнемо бути Державою з сильною національною економікою, а не країною-сировинним придатком ЄС, мусимо стимулювати створення власної конкурентної продукції та нових робочих місць. Необхідно також вдосконалити роботу бірж, щоб доступ до лісової сировини мали реальні виробники, а не посередники. І, звісно, не забуваємо про захист довкілля та втрату і пошкодження лісів під час війни, відновлення яких потребуватиме тривалого часу.
Тож, як мовиться в українській народній мудрості, ЛІС нам самим ще ЗНАДОБИТЬСЯ!
Блог Миколи Томенка