Вони роблять гучні заяви, здають аналізи, не передбачені жодним законом, що стосується виборів Президента України, ставлять умови, обвинувачують один одного в ухилянні від участі в дебатах… Тобто, влаштовують шоу, яке, зважаючи на тривалу професійну діяльність одного та великий досвід політичних спектаклів – іншого, в обох виходить досить непогано.
Однак, захопившись самим шоу «Дебати для кандидатів», жоден з виборчих штабів досі не спромігся почитати законодавство, що регулює проведення отих дебатів.
А регулюють організацію та проведення дебатів ст.62 Закону України «Про вибори Президента України» та Постанова ЦВК № 472 від 5 травня 2014р., що складається всього з 15 пунктів.
Спочатку, як відомо, виникла суперечка між штабами (потім і ЦВК долучилася) стосовно місця проведення теледебатів. Залунали заяви про надто велику ціну для Держбюджету за оренду того ж «Олімпійського» – на що кандидати пообіцяли заплатити самотужки.
Хочу нагадати, що Закон України «Про вибори Президента України», а саме – частини 6 і 7 ст.62 Закону – допускає організацію теледебатів телеорганізаціями за рахунок виборчих фондів кандидатів на пост Президента України.
То в чому ж складність? Все дуже просто: місце проведення теледебатів залежить від того, яким коштом вони фінансуються.
Отже, теледебати, що фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України:
1. Організовуються та проводяться Національною суспільною телерадіокомпанією України в останню п’ятницю (19 квітня в нашому випадку) перед днем повторного голосування, з 20.00 до 21.00 години тривалістю 60 хвилин безперервного ефірного часу.
2. Транслюються на Першому Національному каналі НТКУ та суспільно-політичному каналі Суспільного радіо й можуть безкоштовно транслюватися іншими каналами мовлення.
3. Кандидати беруть участь у теледебатах особисто.
4. Кандидати, які беруть участь у теледебатах, не пізніш як за 30 хвилин до початку ефіру прибувають до Національної суспільної телерадіокомпанії України. Дебати проводяться в студії Національної суспільної телерадіокомпанії України. Оформлення студії не може містити агітаційних матеріалів на користь будь-кого з кандидатів.
5. Ведучий теледебатів, якого визначає телекомпанія, лише стежить за дотриманням часового регламенту, встановленого ЦВК, представляє кандидатів, надає їм слово в межах відведеного часу. Він не може виявляти упередженість чи надавати перевагу одному з кандидатів; коментувати та оцінювати їхні висловлювання; припускатися висловів, що сприймаються як агітація.
Будь-які інші теледебати – якщо на те є бажання кандидатів – оплачуються з їхніх виборчих фондів у строки, законодавчо передбачені для передвиборчої агітації.
Різницю між теледебатами та передвиборчою агітацією нарешті спромоглася пояснити кандидатам і ЦВК.
Тим часом на сайті НСК «Олімпійський» з’явилась інформація про запити від уповноважених представників кандидатів на пост Президента України щодо проведення дебатів (на 14 та 19 квітня).
Отже, якщо дебати все ж відбудуться на НСК «Олімпійський», то це скоріше передвиборча агітація, ніж теледебати, передбачені Постановою ЦВК.
Лихоманкова метушня штабістів та інформаціний ґвалт на зразок: «Це дебати – не дебати? Коли? Де? Йдемо? Не йдемо?..» яскраво демонструють рівень обізнаності та фаховості обох команд. Зокрема, щодо питання, котре законодавчо врегульоване і академічних знань виборчого права не потребує. Просто кажучи, відкривай закон і читай, що книжка пише.
Хоча… коли обіцянки не виконані, реформи не проведені, передвиборчі програми туманні – залишається хіба розважати вибрця новітньо грою в «дебатики»…
Отже, згідно з чинним законодавством, дебати між кандидатами в Президенти можуть відбутися лише 19 квітня між 19 та 22 годинами, у прямому ефірі, тривалістю не менше 60 хвилин. Журналіст-модератор лише стежить за дотриманням часового регламенту, встановленого ЦВК, представляє кандидатів, надає їм слово в межах відведеного часу. Все інше – передвиборча агітація на розсуд кандидатів.
Віктор Марусиченко, юрист
Громадський рух Миколи Томенка “Рідна країна”