Зробитись популярним в соціальній мережі, розкрутити новину, очорнити конкурента чи розрекламувати товар в мережі Інтернет за бажання та наявності коштів зовсім не складно. Маніпуляції суспільною думкою в Інтернеті сьогодні є швидше не винятком, а усталеною практикою.
Чого вартує лише розслідування, що проводиться в США стосовно впливу на результати виборів Президента США у 2016 році. Не зважаючи, що Сполучені Штати стверджують про те, що вплив Росії під час останніх виборів Президента США суттєво не вплинув на їх результати, все ж таки, згідно опублікованого 16 лютого 2018 року обвинувального документу, США визнало втручання російських громадян та компаній у вибори 2016 року. Згідно з документом, створене Росією «Агентство інтернет-досліджень» починаючи з 2014 року зареєструвало фіктивні аккаунти в соціальних мережах, використовуючи імена вигаданих і реальних людей, які живуть у Сполучених Штатах, та почало активно множити новини та публікації, направлені на внесення розколу в американську політичну систему. Тобто вплив інтернет-ботів визнається навіть на державному рівні.
Досить кумедний та водночас повчальний приклад роботи віртуальної брехні та маніпуляцій в інтернет-мережі показав великобританський журналіст Убах Батлер, який зареєстрував розташований на власному подвір’ї неіснуючий ресторан The Shed at Dulwich («Сарай в Далвічі») на відомому сервісі для мандрівників TripAdvisor. Свою «діяльність» ресторан розпочав з останнього 18 149 місця в рейтингу TripAdvisor. «Ресторатор» Батлер за допомогою своїх друзів почав «розкручувати» Сарай у Далвічі шляхом написання позитивних відгуків про ресторан. І за півроку ресторан The Shed at Dulwich зайняв перше місце у рейтингу.
За дослідженням компанії Imperva Incapsula у 2016 році на долю ботів прийшлось 52% інтернет-трафіку. Якщо врахувати, що мались на увазі саме «боти», як спеціальні програми, тобто «штучний інтелект», та приплюсувати до вказаних цифр ще й ботів – живих людей, які не висловлюють власні думки, а виконують роботу на чиєсь замовлення, то шанс звичайного користувача поспілкуватись в Інтернеті з живою людиною, яка має власну думку та є неупередженою, прирівнюється мабуть як один до трьох.
В принципі, називати ботами людей, що заробляють в Інтернеті маніпулюючи свідомістю користувачів певних ресурсів, не цілком коректно, оскільки «бот» це все ж таки програма, але за усталеною практикою таких людей називають саме ботами.
Є й інша категорія мешканців Інтернет-мережі, це – «тролі». В інтернет-термінології, «троль» — це людина, яка розміщує брутальні або провокаційні повідомлення в Інтернеті, наприклад, у дискусійних форумах, перешкоджає обговоренню або ображає чи тонко глузує з його учасників. Слово «тролінг» може характеризувати одне конкретне повідомлення, або розміщення таких повідомлень загалом. Поняття «тролінг» також використовується, щоб описати діяльність тролів взагалі. Не можу точно стверджувати, але за власними спостереженнями «троллінгом» займаються люди як за власною ініціативою (можливо люди так самостверджуються, або ж просто розважаються) так і люди, метою троллінгу яких є зведення певних дискусій чи обговорень нанівець. Тобто інтернет-бот досить часто і є тим самим тролем, в залежності від завдань, які перед ним були поставлені замовником.
Які завдання ставлять перед ботами та де їх можна побачити наживо? Та будь-де. На сайтах з продажу, наприклад, побутової техніки, боти заробляють шляхом написання позитивних відгуків про той чи інший товар з метою сформувати у споживача позитивне ставлення до товару. На тих же сайтах працює інша група ботів з сайту-конкурента, які пишуть негативні відгуки про товари, погану роботу продавця і тому подібне. Але уже з метою сформувати до продавця негативне ставлення.
Я не можу точно стверджувати, але знову ж таки за власними спостереженнями, багато ботів працюють на сайтах новин, залишаючи коментарі під тією чи іншою новиною. Ви можете самі помітити, що найбільше коментуються новини чи статті, які стосуються політичного життя в країні: тієї чи іншої політичної фігури, партії чи дій влади. Я ніколи не повірю, що постійно коментувати, поливати багнюкою, тролити, сперечатись, хвалити, постити політичні карикатури, тобто «жити» на інформаційному ресурсі можна цілодобово, однак, зайшовши на будь-який досить відвідуваний сайт новин в будь-який час доби ви зможете зустріти там одних і тих самих персонажів. Коли вони працюють і відпочивають незрозуміло, хоча, якщо зважити, що є така професія – бути ботом, час якої не нормований, то тоді питання відпадає само по собі.
Завданням ботів на інформаційних ресурсах та у соцмережах є формування певного уявлення та відношення до тієї чи іншої події. Шляхом постійного повторювання ботами одних і тим самих тез (у різних варіаціях, чи ж просто різними «дописувачами») у користувача формується певна думка щодо об’єкту, який є ціллю ботів, і врешті це засвоюється користувачем як незаперечний факт.
Розпізнати інтернет-бота можна за декількома ознаками
По-перше, в соцмережах дані про себе такі персонажі викладають мінімально, особисті фотогалереї відсутні, друзів зазвичай також не багато.
По-друге, дописувач гіперактивний на певному ресурсі та лише під певними статтями чи новинами. Водночас ви не побачите його коментарі в «не цікавих» для бота новинах, наприклад, про виставку котів чи снігопад в Австралії.
По-третє, такий дописувач повсякчас пише про речі, що не мають відношення до статті, під якою розміщуються, такі дописи зосереджені на одній тематиці в різних її варіаціях, на конструктивний діалог та дискусію по темі статті дописувач не йде.
Адміністратори соціальних мереж, сайтів з новинами та взагалі сайтів, де передбачена комунікативна функція (залишити коментар, поставити «подобається», залишити відгук і т.п.) намагаються вести боротьбу з ботами, однак, великих досягнень досягнути їм поки що не вдається, оскільки зареєструватись в інтернеті під вигаданим ім’ям сьогодні не є великою проблемою. То ж для того, щоб не стати жертвою чиєїсь маніпуляції, не потрібно відноситись до дописів невідомих вам осіб, як до беззаперечно достовірної інформації, достатньо покладатись на власний досвід та здоровий глузд.
Віктор Марусиченко, юрист, Громадський рух “Рідна країна”