Банківські картки вже давно увійшли до побуту громадян як зручний платіжний засіб. На картки перераховується зарплата, пенсії, завдяки ним без черг можна сплачувати комунальні платежі, поповнювати телефонні рахунки, здійснювати покупки в магазинах та в мережі Інтернет.

Але існує і зворотна сторона такого зручного платіжного засобу як банківська картка – це банківське шахрайство, ставши жертвою якого можна в один момент залишитись без своїх грошей.

Отже, для того, щоб мінімізувати ризики стати жертвою шахраїв, потрібно знати декілька правил користування банківською карткою, а також знати методи, якими діють шахраї.

1.Технічні методи.

Скіммінг – раніше досить поширений метод крадіжки даних банківської картки, який полягає у встановленні накладної панелі (тієї, з якої вводиться ПІН-код) та накладки безпосередньо в отвір для банківської картки, який дозволяє шахраям зняти всю інформацію з картки. На даний час майже всі банкомати перед початком роботи просять клієнтів пересвідчитись у тому, що будь-яких підозрілих панелей чи приладів на банкоматі немає, то ж запобігти викраденню інформації з картки можна шляхом пильного зовнішнього огляду самого банкомату.

Аналогічно шахраї можуть отримати інформацію щодо вашої карти шляхом встановлення відеокамери, до поля зору якої потрапляє картка та клавіатура банкомату.

Блокування видачі готівки – шахраї заблоковують отвір, через який банкомат видає готівку (накладкою, чи, банально, – клейкою стрічкою). Як наслідок, клієнт, не дочекавшись коштів, йде за поясненнями до відділення банку, а в цей час зловмисники забирають гроші. Такий метод навряд чи спрацює в людних місцях та добре освітлених місцях (торгових центрах, магазинах), однак, на вулиці та у вечірній чи нічний час ви можете не помітити хитрощів та залишитись без грошей.

Таким же методом шахраї можуть заблокувати вашу картку всередині банкомату, щоб після того, як ви полишите спроби повернути картку, привласнити її.

  1. Отримання даних картки.

Найпоширенішим на даний час методом отримання даних вашої банківської картки задля подальшого зняття коштів з неї є «дзвінок з банку» або ж надсилання СМС-повідомлення «ваша картка заблокована» з розрахунком на те, що ви зателефонуєте за номером, з якого надійшла СМС, – далі включається схема розмови з «працівником» банку.

Метою вказаних маніпуляцій є отримання від вас даних картки, а саме: номеру картки, строку дії карти, і, головне, CVV2, CVC2 – коду картки (див. зображення). Зазначені дані «працівник» банку просить надати задля «розблокування» картки або ж з іншого приводу. Після отримання даних шахраї через інтернет-банкінг знімають кошти, переводять їх на електронні гаманці або здійснюють покупки в інтернет-магазинах.

При цьому, слід зауважити, що дійсні працівники банку ніколи не запитують повні дані картки, максимум, що у вас можуть запитати, це секретне слово (зазвичай, – дівоче прізвище матері) та останні чотири цифри номеру картки.

            Дані банківської картки, які не можна розголошувати та надавати стороннім особам:

  • номер карки (шістнадцять цифр на лицьовому боці картки, блоками по чотири цифри, на зображенні: 0000 4134 0746 8788);
  • строк дії картки(на зображенні: 06/18);
  • CVV2 код (три цифри, що містяться на зворотному боці картки, на зображенні: 840).

Зазначені дані шахраї також можуть спробувати дізнатись і через електронне листування, шляхом направлення листів про виграші, під приводом «заповнення анкет» і т.п.

Трапляються також випадки, коли кошти викрадаються шляхом створення зловмисниками банківських сайтів-клонів, або ж сайтів з інтернет-торгівлі, виключним призначенням яких є отримання від довірливих клієнтів інформації щодо даних банківських карток.

Отже, основними правилами, дотримання яких мінімізує втрату коштів з банківської картки є наступне.

1.Нікому не повідомляйте дані вашої банківської картки, особливо ПІН-код та CVV2 код, навіть особам, які представляються працівниками банку. ПІН-код краще запам’ятати та не записувати і не зберігати його поряд з карткою.

  1. Дізнайтесь та запишіть у ваш телефон номер «гарячої лінії» вашого банку і при виникненні підозри щодо шахрайства відразу телефонуйте до банку з проханням заблокувати картку.
  2. При блокуванні картки в банкоматі телефонуйте на «гарячу лінію» та не полишайте банкомат до моменту, поки картка не буде заблокована.
  3. Не викидайте чек з банкомату після здійснення операцій з карткою, оскільки чек також містить дані щодо картки.
  4. Не розголошуйте коди, які приходять вам на мобільний телефон під час здійснення операцій з банківською карткою.
  5. Замовте у банку послугу СМС – повідомлень щодо будь-яких транзакцій з вашого рахунку, це дозволить оперативно реагувати на будь-які неправомірні дії з вашими коштами.

 

Віктор Марусиченко, юрист