Перекриття доріг є проблемою, з якою періодично зіштовхуються мешканці великих населених пунктів. Особливо від цього явища страждають мешканці столиці: дороги перекривали та перекривають як для проїзду високопосадовців, так і для організації масових заходів (ярмарки, концерти, марафони, пробіги, демонстрації та інше). Все це спричинює ряд незручностей не тільки автомобілістам, а й тим, хто не знаходиться за кермом авто, адже перекриття доріг (а інколи навіть і тротуарів) значно ускладнює рух також і громадського транспорту.
І якщо обмеження чи заборона дорожнього руху для проїзду окремих осіб, щодо яких здійснюється державна охорона (Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України, а також глав іноземних держав, парламентів і урядів, керівників міжнародних міжурядових організацій та іноземних делегацій, які перебувають в Україні з офіційним візитом) дозволені Законом України «Про дорожній рух» (ст. 261 Закону дозволяє такі дії максимум на 13 хвилин – не раніше ніж за десять хвилин до та не пізніше ніж через три хвилини після проїзду згаданих вище осіб), то перекриття вулиць для проведення будь-яких інших заходів Законом не передбачені, крім випадків проведення робіт на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах (ст. 26 Закону).
Певні права щодо обмеження руху передбачені для органів місцевого самоврядування Законом України «Про автомобільні дороги». Так, ст. 20 вказаного Закону передбачає таке право «при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів» та для руху транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами».
Час від часу до Верховної Ради України подаються законопроекти, що покликані покласти край таким перекриттям, як мінімум для високопосадовців (такий законопроект лежить у Раді з січня 2013 року) але депутати не поспішають розглядати такі законодавчі ініціативи. Так само залишилась без достатньої уваги й електронна петиція на сайті Президента України від 19 січня 2016 року, якою пропонувалось заборонити перекривати дорожній рух задля проїзду всім без винятку українським державним службовцям.
Схожа петиція була зареєстрована на сайті Київської міської ради 10.10.2016, в якій пропонувалось перенести проведення всіх марафонів та велопробігів на Труханів острів або парк Дружби народів та заборонити їх проведення в центрі Києва. Вказана петиція не набрала потрібної кількості голосів для її розгляду київською місцевою владою.
Щоб бути об’єктивним, необхідно також вказати, що ст. 36 Закону України «Про автомобільні дороги» передбачає, що «порядок використання автомобільних доріг загального користування для проведення народних гулянь та інших масових заходів визначають місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування за погодженням з органами державного управління автомобільними дорогами та відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху.
Спортивні змагання (кроси, автоперегони, велоперегони тощо) на автомобільних дорогах проводяться з дозволу державних органів управління автомобільними дорогами та відповідних державних органів з безпеки дорожнього руху в порядку, передбаченому законодавством».
Аналогічну норму містить п. 7 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, що затверджені Постановою КМУ № 198 від 30.03.1994.
Порядок, який би регулював обмеження руху в місті Києві, віднайти у відкритих джерелах не вдається, оскільки, судячи з усього, його не існує. Вдається лише знайти, наприклад, порядок, що регулює проведення ярмарків у місті Києві (затверджений розпорядженням КМДА №507 від 26.05.2015). Так от, згідно п.9 даного розпорядження КМДА вирішила «просити Головне управління МВС України в місті Києві забезпечувати охорону громадського порядку та регулювання руху всіх видів транспорту» під час проведення ярмарок.
Тобто, а ні на рівні держави, а ні на рівні місцевої влади питання щодо перекриття руху чи його обмеження на дорогах до цього часу остаточно не вирішено, адже місцева влада не поспішає приймати прозорі та чіткі правила щодо здійснення таких заходів, які б урегулювали хоча б проведення масових заходів.
Проведення ярмарок, пробігів, концертів, на відміну від проїзду державних службовців високого рангу, є гарною справою, але не завжди такою, що приносить користь та зберігає нервові клітини всім учасникам дорожнього руху, тим паче, не слід забувати про передбачене ст. 32 Закону України «Про автомобільні дороги» право користувачів на «безперервні, безпечні та зручні умови руху» та право на «безпечні умови дорожнього руху», передбачене ст. 14 Закону України «Про дорожній рух».
Державним діячам також принагідно було б ознайомитись також і з досвідом європейських держав, на який вони так люблять посилатись приймаючи непопулярні рішення,- в абсолютній більшості цих країн кортежі вищих посадових осіб мають такі ж права на автомобільних шляхах, як і будь-який інший учасник руху.
Віктор Марусиченко, юрист Громадського руху «Рідна країна»